جلسه دوم آموزش نکته ها و ترفند های ویندوز

ترفند ها و نکته هایی از ویندوز

3- Msconfig :

این قسمت از ویندوز برای تنظیم برنام هایی است که در هنگام بالا آمدن رایانه، Load می شوند که بسیار قسمت مفیدی می باشد. شاید شما تا به حال به برنامه ای برخورد کرده اید که به قسمت System Tray (کنار ساعت) رایانه شما رفته باشد و شما خواسته باشید آن را از آنجا حذف کنید و نتوانسته باشید. البته Msconfig کاربرد های دیگری نیز دارد همچون مدیریت Services ، win.ini و system.ini که فعلا به توضیح آن ها نمی پردازیم.

برای رفتن به Msconfig ابتدا به منوی Start و سپس گزینه Run را انتخاب کنید و در کادر باز شده عبارت Msconfig را تایپ کنید و سپس OK کنید و در صفحه Msconfig به تبِ Startup بروید. در این صفحه یک لیست از نام ها می بینید که تمام نام های این لیست در هنگام بالا آمدن رایانه شما باز می شوند که ویروس های سطح متوسط هم ممکن است از این لیست استفاده کنند البته اکثرا از نام های جعلی استفاده می کنند. در این لیست تیک هر نامی را که بردارید دیگر آن برنامه در هنگام بالا آمدن رایانه باز نمی شود.

4-  پیدا کردن یک متن گم شده در رایانه:

ممکن است تا به حال برای شما پیش آمده باشد که متنی را در رایانه گم کرده باشید و نام آن را هم نمی دانستید ولی چند کلمه ازمتن را ذهن دشتید. پس در این صورت چه کاری انجام می دهید؟

در این مواقع به سادگی می توانید با استفاده از Search ویندوز مشکل خود را حل کنید، برای این کار ابتدا به منوی Start بروید و از آنجا Search را برگزینید، خواهید دید که در سمت چپ  صفحه باز شده چهار گزینه موجود می باشد که شما باید گزینه سوم یعنی All files and folders را انتخاب کنید حال دو Textbox (جعبه متن) و یک Combobox (کادر بازشدنی) می بینید که باید عبارتی که از متن در ذهن دارید را در جعبه متن دوم یعنی A word or phrase in the file

بنویسید و پس از انتخاب دامنه جستجو کلید Search را فشار دهید. این نوع جستجو نسبت به جستجوی عادی خیلی کند تر است اما در این نوع موارد بسیار کارا به نظر می رسد.

5-  Syskey :

شاید تا به حال چیزی درباره Syskey نشنیده باشید ولی ابزار بسیار جالبی است برای محافظت ویژه از رایانه شما، این ابزار با رمزگذاری بر روی رایانه شما به صورت ویژه از ورود افراد دیگر جلوگیری می کند. برای دستیابی به Syskey ابتدا به منوی Start و سپس به Run بروید و در آنجا عبارت Syskey را تایپ نمایید و OK کنید حال کادری به صورت شکل زیر می بینید که در این کادر بر روی دکمه Update کلیک کنید.

این صفحه به دو قسمت تقسیم شده است که قسمت اول Password Startup است و اگر این قسمت را فعال نمایید و یک پسورد در این قسمت وارد کنید در هنگام بالا آمدن رایانه کادری باز می شود که تا زمانی که پسورد خود را وارد ننمایید رایانه شما بالا نخواهد آمد و این پسورد نسبت به پسورد User دارای امنیت بیشتری می باشد.

قسمت دوم(System generated password) به صورت پیش فرض فعال می باشد و از زیرگزینه های این قسمت زیرگزینه دوم به صورت پیش فرض انتخاب شده است، اگر این پیش فرض را تغییر دهید و بر روی گزینه اول (Store startup key on floppy disk) قرار دهید سیستم عامل از شما درخواست یک Floppy می کند و رمز را بر روی این Floppy قرار می دهد و در زمان روشن کردن کامپیوتر بدون این Floppy به هیچ وجه نمی توانیید وارد ویندوز شوید.

پیامبر اکرم: کار اندک که با بصیرت و دانش انجام گیرد بسیار است و کار بسیار که با نادانی صورت پذیرد اندک است. نهج الفصاحه – حدیث 873

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد